Infallsvinkeln

Tro och politik utifrån en kristen infallvinkel

Faktakollen del 2

tbt

Idag tillkännagav Florida-baserade tidningen Tampa Bay Times officiellt att de stödjer Hillary Clinton som president. Inte så märkligt kanske, eftersom de av tradition stöttar demokraterna och deras kandidater. Men desto mer intressant i sammanhanget är att tidningen ifråga ligger bakom sajten Politifact, en sida som av svenska journalister alltid framställs som en neutral och oberoende faktakoll och som man gärna åberopar när man vill hävda att demokraterna har rätt och republikanerna har fel. Sanningen är förstås att Politifact har sin politiska agenda precis som Avpixlat eller Aftonbladet har sin politiska agenda. Inget fel i att ha en agenda förstås, men då bör man åtminstone vara ärlig med vad den agendan är. Jag för min del har ju aldrig gjort någon hemlighet av att jag är kristen och konservativ, och självklart påverkar det vad jag skriver och hur jag skriver om det.

Konservativa Daily Wire hade för övrigt en artikel just om Politifact där man tog upp exempel på hur partiska och vinklade Politifact är. Självklart betyder det inte att Politifact alltid har fel, även en blind höna kan ju som bekant hitta ett korn ibland, men det kan ju vara bra att åtminstone ha de i åtanke nästa gång man läser i tidningarna om vem som talar sanning och vem som inte gör det.

Lämna en kommentar