Infallsvinkeln

Tro och politik utifrån en kristen infallvinkel

Amerikanskt perspektiv på svensk utbildning

Jag har ofta skrivit om vad jag upplever som problem med den ideologiska snedvridningen i svensk utbildning. Förmedlande av kunskap har fått en allt mer marginaliserad roll medan förmedlande av värderingar och åsikter fått en desto större plats. Värderingar och åsikter som i många fall står i direkt motsats till vetenskapliga fakta. Därför tycker jag det är intressant när jag läser den amerikanske ekonomiprofessorn Daniel B Kleins observationer kring hur han som utomstående uppfattat det svenska skolväsendet:

”Dina barn blir indoktrinerade i skolan”

Tidigare har vi ju alltid kunnat förlita oss på att den mångfald som existerar i form av fristående konfessionella skolor garanterar att indoktrinering i någon form aldrig kan få ett totalt genomslag i vårt samhället, att det alltid kommer att finnas åtminstone en liten minoritet som går emot strömmen och vågar ifrågasätta de dominerande perspektiven, men i takt med att tyglarna dras åt kring friskolorna, särskilt de kristna friskolorna, minskar också utrymmet för den normkritik som en minoritetsuppfattning (oavsett vilken) i ett samhälle per definition bidrar med.

Jag har inte alls några problem med att det finns skolor som genomsyras av vänsterideologi och som fostrar eleverna i samma anda, men jag menar att det måste finnas alternativ och jag är livrädd för ett samhälle där vänsterperspektivet är det enda tillåtna och det enda existerande.

Kommentera

